למד על דרוג והערכת יהלומים על פי 4 פרמטרים

מכרות וכריית יהלומים בעולם

מכרות וכריית יהלומים בעולם
באופן מגמתי, יהלומים נעשים נדירים יותר ויותר, ולא מתגלים מכרות משמעותיים נוספים. המכרות החשובים ביותר בעולם, המפיקים יהלומים באיכות נוי, מצויים לרוב ביבשת אפריקה, הנחשבת למפיקת יהלומים גדולים באיכות טובה מאוד.

כריית יהלומים החלה לפני שנים רבות בהודו, ועד היום ישנם כמה מכרות שעדיין פעילים במדינה זו. יחד עם זאת, עקב פלישת האירופאים לאפריקה במהלך המאות האחרונות, התגלו יהלומים בהיקף רחב. למעשה, הסיבה העיקרית להתעניינות האירופאים ביבשת אפריקה (מעבר לסחר בעבדים) היא מכרות היהלומים והזהב.

גם כיום, אפריקה נחשבת למובילה בעולם בתחום כריית יהלומים. המדינה בעלת התפוקה הגדולה ביותר בעולם הינה בוטסאונה, ונחשבת למפיקת יהלומים גדולים ואיכותיים. בערך כספי, בוטסואנה מפיקה יותר מ-20% מהיהלומים בעולם . 

המדינה השנייה בתפוקת היהלומים בעולם הינה רוסיה, המפיקה קרוב ל 20% מהיהלומים בעולם בערך כספי. מכרות יהלומים נתגלו ברוסיה באזור סיביר והכרייה שם נחשבת לקלה יחסית, אם כי תנאי מזג האוויר מאפשרים עונת כרייה קצרה ותנאי עבודה קשים.

המדינה המחזיקה במקום השלישי הינה קנדה, הנחשבת לחדשה יחסית בתחום כריית יהלומים; יהלומים נתגלו לראשונה בקנדה בשנת 1991 והמכרה הראשון - אקאטי, נפתח  ב 1998 , ודיאבק ב-2003. 

דרום אפריקה מדורגת במקום הרביעי בתחום כריית יהלומים, ואנגולה האפריקאית מדורגת במקום החמישי; לאחריה עומדת קונגו שבאפריקה, במקום השישי. נמיביה, הממוקמת במקום השביעי, מפיקה יהלומים גדולים ואיכותיים מבין כל המדינות. היהלומים הגדולים ביותר בעולם נתגלו בנמיביה ומאז ומתמיד נחשבו לנקיים ולבנים.

מדינה נוספת הנחשבת לחדשה בתחום כריית יהלומים היא אוסטרליה. היהלומים האוסטרלים, שרובם ככולם מגיעים ממכרה ארגייל, מפורסמים בזכות צבעם המיוחד; בעוד רוב היהלומים בעולם צבעם צהבהב-לבן, בארגייל נתגלו יהלומים ורודים, יהלומים אדומים, סגולים וחומים. כריית יהלומים החלה בארגייל בתחילת שנות השמונים, ומאז נתגלו עוד 2 מכרות, שנסגרו ונפתחו מספר פעמים. במונחים של כמויות, אוסטרליה היא מהמובילות בעולם של כריית יהלומים, אך יחד עם זאת מרבית היהלומים אינם באיכות של נוי ולכן אוסטרליה מדורגת בתחתית העשירייה .

כמו כן, ישנן מדינות נוספות בעולם (בעיקר באפריקה) בהן מתבצעת כריית יהלומים, וחיפושים מתמשכים בעולם אחר מכרות אחרים. בעקבות רגולציות בעולם, ישנם אזורים בהם כריית יהלומים היא אסורה, כגון אזורים בהם יש לחימה או סכסוכי דמים, או שמורות בהן יש חיות מוגנות או יערות מוגנים. לכן, כריית יהלומים מתבצעת כיום בקנה מידה גדול מתחת לפני הים, בעיקר בעומקים של עד 100-150 מטר, אזורים בהם יש סיכוי גדול למציאת יהלומים שנסחפו עם זרם הנהר לתוך הים. יתרה על כן, מניחים שישנן ארובות קימברליט רבות מתחת לפני הים, בהן יש יהלומים רבים, אך מפאת העומק בו הם מצויים, אין יכולת לכרותם.
מכרות וכריית יהלומים בעולם
next
prev